The Effect of Vygotsky’s Strategy for Cognitive Development in Learning Defensive Skills with Foil for Students

Main Article Content

Abdul Hassan Rahima Mashkoor

Abstract

The importance of the research lies in raising the level of learning basic defensive skills in fencing and clarifying the role of Vygotsky's strategy for cognitive development and raising the level of students in defensive performance with foil, thus contributing to raising the level of fencing. The research problem is that adopting the correct educational strategies that focus on the cognitive aspect will enhance the level of skill performance for any sport, including fencing, in which basic defensive skills are one of the necessary requirements of the game. Hence, the use of the correct strategy such as Vygotsky's strategy for cognitive development. The most important objective of the research is that identifying the effect of Vygotsky's strategy for cognitive development in learning defensive skills with foil for students. The experimental approach was used. The research sample was third-year students, College of Physical Education and Sports Sciences. After applying the evaluation and teaching methods, the most important conclusions were reached is as the following: Vygotsky's strategy for cognitive development achieved the required educational goals in learning defensive skills with foil for students. While the most important recommendations were: Adopting Vygotsky's strategy for cognitive development because it achieved the required educational goals in learning defensive skills with foil for students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
عبد الحسن رحيمة مشكور. (2025). The Effect of Vygotsky’s Strategy for Cognitive Development in Learning Defensive Skills with Foil for Students. Mustansiriyah Journal of Sports Science, 7(1), 46–54. https://doi.org/10.62540/mjss.2025.1.7.4
Section
Articles

References

سن زيتون، كمال زيتون . التعلم والتدريس من منظور النظرية البنائية: ط1، عالم الكتب ، القاهرة، 2003.

- حيدر عبد الرزاق كاظم العبادي . أساسيات كتابة البحث العلمي في التربية البدنية وعلوم الرياضة : شركة الغدير للطباعة والنشر المحدودة ، العراق ، البصرة ، ط1 ، 2015.

- سجاد علي حسين . تأثير استراتيجية التعلم التوليدي في تعلم بعض المهارات الهجومية بسلاح الشيش للاعبي المبارزة الناشئين : رسالة ماجستير ، جامعة كربلاء ، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة ـ، 2021.

- سعد محسن إسماعيل . تأثير أساليب تدريبية لتنمية القوة الانفجارية للرجلين والذراعين في دقة التصويب البعيد بالقفز عاليا في كرة اليد : أطروحة دكتوراه ، بغداد ، 1996 .

- عفاف عبد الكريم . التدريس للتعلم في التربية البدنية والرياضية : الإسكندرية ، منشاة المعارف، 1990.

- عزة عبد الفتاح . تنمية المفاهيم العلمية والرياضية للأطفال : دار قباء ، القاهرة ، 1997.

- عزو عفانة ( واخرون ) . تدريس الرياضيات في مراحل التعليم العام : ط1، المجامعة الاسلامية ، جامعة الاقصى ، غزة ، 2007.

- فيصل يونس . قراءات في مهارات التفكير وتعليم التفكير الناقد والتفكير الابداعي : دار النهضة ، القاهرة ، 1997.

- قاسم لزام صبر. موضوعات في التعلم الحركي: بغداد، مطابع الجمعة، 2005.

- لمياء عبد الامير علوش . تأثير استراتيجية فيجوتسكي في تعلم بعض المهارات الاساسية بالتنس الارضي للطلاب : مجلة المستنصرية للعلوم الرياضية ، مجلد 2، العدد 1، 2020.

- Bliss, J(1995):Piaget and After :The Case of Learning Science, Studies in Science Education .

- /https://mawdoo3.com/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85_%D8%A7%D9%84%D8%B0%D8%A7%D8%AA%D9%8A