The Effect of MURDER Strategy-Based Educational Units on Learning Serving and Spiking Techniques in Volleyball

Main Article Content

Rawaa Abdul Kareem Farhan

Abstract

The purpose of the study was to find out how instructional modules based on the MURDER method affected the development of volleyball serving skills. It also aimed to examine how well students' serving performance was enhanced by employing the MURDER technique. In order to solve the research topic, the researcher used the experimental method with a design that included two groups: experimental and control.


The study population consisted of 236 second-year students from five sections at the University of Diyala's College of Physical Education and Sports Sciences during the 2023 academic year. With Section A representing the experimental group (15 students) and Section B representing the control group (15 students), the research sample was chosen at random using the lottery technique.


The educational units were implemented from April 1, 2023, to April 24, 2023, with two sessions per week (Monday and Wednesday), each lasting 90 minutes, comprising a total of 18 educational units. Students' performance was assessed using technical performance evaluation tests for the forehand serve (tennis) and spiking.


The researcher stresses the importance of including the MURDER method into the design of instructional units, especially when teaching basic abilities like serving and spiking, and suggests implementing it as part of volleyball education programs. The researcher also recommends using this method when acquiring different sports talents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
رواء عبد الكريم فرحان. (2025). The Effect of MURDER Strategy-Based Educational Units on Learning Serving and Spiking Techniques in Volleyball. Mustansiriyah Journal of Sports Science, 7(1), 139–154. https://doi.org/10.62540/mjss.2025.1.7.12
Section
Articles

References

- صالح، حيدر فاضل. (2014). تأثير أسلوب التعلم من أجل التمكن والتعلم الذاتي في دقة أداء واحتفاظ بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة (أطروحة دكتوراه غير منشورة). جامعة ديالى، كلية التربية الأساسية.

- عبد السلام، فاضل دينا. (2020). تأثير تمرينات في بيئات تدريبية متنوعة على تطوير أهم القدرات البدنية والحركية ومهارتي الضرب الساحق وحائط الصد بالكرة الطائرة للاعبات (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الكوفة، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة.

- الكبيسي، عبد الواحد حميد. (2010). التفكير المنظومي: توظيفه في التعلم والتعليم استنباطه من القرآن الكريم (ط. 1). عمان: مركز ديبونو.

- الزيات، فتحي مصطفى. (2004). سيكولوجية التعلم بين المنظور الارتباطي والمنظور المعرفي (ط. 2). القاهرة: دار النشر للجامعات.

- البدراني، كريمة فياض سالم. (2004). أثر استراتيجية التعلم الذاتي وتدريس الأقران في مستوى الأداء الفني والإنجاز وفاعلية الرمي بالبندقية الهوائية (أطروحة دكتوراه غير منشورة). جامعة بغداد، كلية التربية الرياضية للبنات.

- السايح، مصطفى محمد. (2001). اتجاهات حديثة في تدريس التربية البدنية والرياضية. الإسكندرية: مكتبة الإشعاع للطباعة والنشر.

- دعمس، مصطفى نمر. (2009). نظريات التعلم والتعليم (ط. 1). عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع.

- عبد الفتاح، ممدوح. (1997). سيكولوجية التربية: النظرية والتطبيق الميداني. القاهرة: مركز الكتاب والنشر.

- الدليمي، ناهدة عبد زيد وآخرون. (2015). الكرة الطائرة الحديثة ومتطلباتها التخصصية (ط. 1). بيروت: دار الكتب العلمية.

- هاره. (1990). أصول التدريب (ط. 2). ترجمة: عبد علي نصيف. الموصل: مطبعة التعليم العالي.

- أبو زينه، يد كامل. (1982). الرياضيات: مفاهيمها وأصول تدريسها. عمان: دار الفرقان للنشر والتوزيع.

- Bernhard, E., & Heinz, M. (2004). Kooperationsskripts als Lernstrategie.

- Dansereau, D. F. (1985). Learning strategy research. In J. Segal, S. Champions, & R. Glaser (Eds.), Thinking and learning skills: Relating instruction to research (Vol. 1). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

- Glynn, S. M., & Muth, D. K. (1994). Reading and writing to learn: Achieving scientific literacy. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 1068.

- Hayes, J. R. (1989). The complete problem solver (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

- Stillings, N. A., Feinstein, M. H., Garfield, J. L., Rissland, E. L., Rosenbaum, D. A., Weisler, S. E., & Baker-Ward, L. (1987). Cognitive science: An introduction. London: A Bradford Book. Journal of Educational and Psychological Measurement.