The Effect of Alternating and Cascading Repetition Exercise on the Development of Handling Accuracy of Preferred Foot and Non-Preferred Foot for Futsal Players
Main Article Content
Abstract
The research focused on exercises that use repetition in two different ways in performing the accuracy of handling for futsal players, as well as the importance of using various methods to develop it. The research aimed to identify the effect of alternating repetition exercises and successive repetitions on developing the accuracy of handling for the preferred and non-preferred foot for futsal players. Whereas using the preferred and non-preferred sides of the foot is a method for activating motor programs and transferring information between the two lobes of the brain through fibers separating them called the corpus callosum, which allows for performance correction processes. The researcher used the experimental method by designing the two experimental groups to suit the nature of the study problem. The research sample was chosen intentionally from the College of Languages football team, numbering 16 players, as it obtained first place at the University of Baghdad. After that, the pre-test was conducted, and the sample was divided into two equal groups in odd and even order according to the results of the pre-test of skill, each group consisting of 8 players. After conducting the experiment, the results were analyzed and discussed. The researcher concluded that there were significant differences between the pre- and post-tests of the two experimental samples in favor of the post-tests, in addition to the existence of differences between the post-tests in favor of the successive repetition sample.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
احمد عبد الامير. اثر تدريب الطرف السفلي غير المفضل في تطوير دقة التهديف بالطرف السفلي المفضل للاعبي كرة القدم. رسالة ماجستير, كلية التربية الرياضية, جامعة بابل, 2002.
احمد عزت راجح (1973). اصول علم النفس،ط9. الاسكندرية ، المكتب المصري الحديث، ص، 238.
اسماعيل قاسم جميل(2003). تأثير تمرين اليد غير المفضلة في تفعيل البرامج الحركية لتطوير دقة الرمي لليد المفضلة وغير المفضلة، رسالة ماجستير، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة، جامعة بغداد .
اسماعيل قاسم جميل.(2012) تاثير تمرينات خاصة باستخدام اجهزة وادوات لتطوير سرعة الاستجابة الحركية ودقة المناولة والتهديف للاعبي كرة القدم للصالات، اطروحة دكتوراه، كلية التربية الرياضية، جامعة بغداد، .
الضمد،عبد الستار عبدالجبار.(2000) فسيولوجيا العمليات العقلية في الرياضة،ط1. عمان: دار الفكر للطباعة،ص 142
جميل, & اسماعيل قاسم. (2017). تاثير تمرينات خاصة باستخدام مثيرات مرکبة (سمعية-بصرية) لتطوير الاداء المهاري للمناولة للاعبي کرة القدم للصالات. المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة. جامعة حلوان, 80(مایو جزء 1), 9-20.
Ismael Qasim Jameel. (2024). تاثير تمرينات خاصة باستخدام اجهزة تثبيت الكرات لتطوير سرعة استجابة ركل الكرة بالقدم المفضلة وغبر المفضلة للاعبي كرة القدم للصالات. Mustansiriyah Journal of Sports Science, 1(3), 237–249. https://doi.org/10.62540/mjss.2019.01.03.27
محمد حسن علاوي (1992). علم النفس الرياضي. ط7. القاهرة: دار المعارف للنشر والتوزيع, ص366-367
وجيه محجوب.(2002) التعلم والتعليم والبرامج الحركية، عمان: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع, ص109
Bompa, O. Tudor, and haff, greg.(2009) periodization: theory and methodology of training. USA: Human Kinetics,p.85
Laprath, Debra.(2009) Coaching girls' soccer successfully. USA: Human Kinetics,p.72
Singer, N. Robert, and Milne, Conrad.(1975) Laboratory and field experiments in motor learning. USA: Thomas, p.85