The Effect of Daniel’s Model on Developing Reflective Thinking and Teaching some Basic Basketball Skills to Female Students

Main Article Content

Dalia amer saadon
Nadera Hamid Majeed

Abstract

Any development in the areas of life that a person seeks to reach must invest all the possibilities and capabilities that are specific to that field to reach that development. The research problem is that the methods used in education do not reach the learner to an advanced level. Identifying the effect of Daniel’s model in developing reflective thinking and teaching some basic basketball skills to first-stage female students at the College of Physical Education and Sports Sciences for Girls, Al-Mustansiriya University.


Therefore, the researcher used the experimental method using the two-group equivalent method to suit the nature of the research problem. The sample of the main experiment was chosen randomly, and its number was (40) female students who were divided into two groups (control and experimental). The researcher concluded that Daniel’s model contributed positively to the post-tests in the reflective thinking scale and the development of the level of skill performance in basketball. Daniel’s model is the best type that can be used in the reflective thinking and skill performance scale in basketball.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
داليا عامر سعدون, & نادره حميد مجيد. (2025). The Effect of Daniel’s Model on Developing Reflective Thinking and Teaching some Basic Basketball Skills to Female Students. Mustansiriyah Journal of Sports Science, 7(2), 109–126. https://doi.org/10.62540/mjss.2025.2.7.9
Section
Articles

References

نادية حسين العفون ومنتهى مطشر عبد الصاحب: التفكير انماطه ونظرياته واساليب تعليمه وتعلمه، دار صفاء، عمّان. (2012)

صباح حسين العجيل وآخرون . مبادئ القياس والتقويم التربوي . بغداد ، مكتب احمد الدباغ للطباعة والاستنساخ ، 2001

عباس احمد السامرائي : طرائق التدريس في التربية الرياضية ، مطبعة جامعة بغداد،بغداد، 1981

عبد الكريم السلوم: التفكير وحل المشكلات , مجلة النبأ , العدد53 , 2001

عبد الله الصمادي ، ماهر الدرابيع : القياس والتقويم بين النظرية والتطبيق ، ط1 ، الاردن ، دار وائل للنشر والتوزيع ، 2004

علي سلوم: الاختبارات والقياس والاحصاء في مجال الرياضي، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة القادسية، الطيف للطباعة،2004

فارس سامي : تحديد مستويات معيارية لبعض القدرات البدنية والمهارية الهجومية بكرة السلة في العراق، رسالة ماجستير ، جامعة بغداد ، كلية التربية الرياضية 2000.

محمد حسن علاوى : علم النفس الرياضي , ط8 , دار المعارف , القاهرة ,1992

محمد حسن علاوي ومحمد نصر الدين رضوان : القياس في التربية الرياضية وعلم النفس الرياضي، القاهرة ، دار الفكر العربي، 2007

المرشد يوسف بن عقلا: مستويات التفكير التأملي لدى طلاب جامعة الجوف , ط1 , المملكة العربية السعودية , مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية , 2014.

يوسف قطامي : استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، 2013

احمد خالد عواد ,عثمان ادهام علي ,جاسم نافع حمادي. (2024). فاعلية استراتيجية التمثيل المعرفي بتنمية الصمود النفسي وتعلم مهارتي المناولة والطبطبة بكرة السلة للطلاب. مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة, 1(5), 10–27. https://doi.org/10.62540/mjss.Conf2024.05.199

Mahmoud Saeed Latif. (2024). تأثير اسلوب التعلم المقلوب بمنصة (Edmodo) في تعلم مهارتي حائط الصد والدفاع عن الملعب بالكرة الطائرة للطلاب. مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة, 3(3), 220–232. https://doi.org/10.62540/mjss.2021.03.03.23

احمد جمال الفهداوي، حنين ميسم السعد، مصطفى وليد الفهداوي. (2024). إثر استراتيحية الاستقصاء التعاوني الموجه في التفكير التدبري وتعلم مهارة الارسال لدى طلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة واسط. مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة, 1(5), 261–276. https://doi.org/10.62540/mjss.Conf2024.05.16