The Effect of Educational Units According to the Burkart Model of Adaptable Learning on Learning the Overhead Serve Skill in Volleyball
Main Article Content
Abstract
This research aims to identify the effect of educational units based on the Burkart adaptable learning model on learning the overhead serve skill in volleyball, as well as to determine the superiority of the study groups (control and experimental) in learning this skill. The researcher employed an experimental research design with two groups: a control group and an experimental group. The sample was drawn from the original population, consisting of second-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences at Al-Nasour University for the academic year 2024-2025, totaling 78 students. A random selection method was used to choose a sample of 24 students, divided into two equal groups by lottery, with each group consisting of 12 students. This sample represents 37.5% of the original research population, which is considered an adequate percentage for true and valid representation. Subsequently, a pre-test for the research variables was conducted, followed by the implementation of the educational units prepared by the researcher, totaling 16 units based on the Burkart adaptable learning model, each lasting 90 minutes, with two units per week. After the intervention, a post-test was performed, and the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was used to analyze the results, leading the researcher to significant conclusions. One of the key findings indicates that the Burkart adaptable learning model enhances students’ competencies during the lesson through its three phases, improving their physical abilities and learning skills in volleyball. The model contributed to developing students’ independence and self-sufficiency. The researcher recommended that emphasizing the application of the Burkart adaptable learning model in teaching the overhead serve skill in volleyball to enhance lesson effectiveness through its three phases and focusing on developing the students’ self-sufficiency during skill acquisition by implementing self-regulated learning models
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
الاسود صباح ؛ مستوى التعلم المنظم ذاتيا لدى تلاميذ الرابع متوسط ، رسالة ماجستير، قسم العلوم الاجتماعية ، كلية العلوم الاجتماعية والانسانية ، جامعة حمة لخضر الوادي ، 2021 .
أكرم زكي خطابية : موسوعة الكرة الطائرة الحديثة ,ط1,عمان , دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ,1996.
حسنين ناجي حسين : تأثير تمرينات الرؤية البصرية في تطوير إدراك المحيط وبعض القدرات الحركية ودقة أداء المهارات الأساسية للشباب بالكرة الطائرة, أطروحة دكتوراه كلية التربية الأساسية , جامعة ديالى , 2014 ، ص 240.
ربيع عبد احمد رشوان ؛ التعلم المنظم ذاتيا وتوجيهات اهداف الانجاز (نماذج ودراسات معاصرة )، قسم علم النفس التربوي، كلية التربية بقنا ، جامعة جنوب الوادي ، عالم الكتب ، القاهرة ، مصر، 2005.
سارة محمد عباس القبرصلي ؛ استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلاب مراحل التعليم العام ، بحث منشور ، المجلة العلمية لكلية رياض الاطفال ، جامعة المنصورة ، المجلد الثالث ، العدد الرابع ، ابريل 2017 .
محمد بن عبدالمحسن التويجري ؛ استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا في ضوء انموذج بنتريش وعلاقتها بالتحصيل والتخصص والمستوى الدراسي والاسلوب المفضل للتعلم ، اطروحة دكتوراه ، قسم علم النفس ، كلية العلوم الاجتماعية – الرياض ، جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية ، المملكة العربية السعودية ، 2010 .
محمد مفضي الدرابكة ؛ استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً لدى الطلبة الموهوبين وغير الموهوبين في منطقة حائل: دراسة مقارنة، بحث منشور ، مجلة كلية التربية، مج34، ع6. جامعة أسيوط .كلية التربية: مصر، 2018 .
احمد خالد عواد ,عثمان ادهام علي ,جاسم نافع حمادي. (2024). فاعلية استراتيجية التمثيل المعرفي بتنمية الصمود النفسي وتعلم مهارتي المناولة والطبطبة بكرة السلة للطلاب. مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة, 1(5), 10–27. https://doi.org/10.62540/mjss.Conf2024.05.199
Mahmoud Saeed Latif. (2024). تأثير اسلوب التعلم المقلوب بمنصة (Edmodo) في تعلم مهارتي حائط الصد والدفاع عن الملعب بالكرة الطائرة للطلاب. مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة, 3(3), 220–232. https://doi.org/10.62540/mjss.2021.03.03.23
احمد جمال الفهداوي، حنين ميسم السعد، مصطفى وليد الفهداوي. (2024). إثر استراتيحية الاستقصاء التعاوني الموجه في التفكير التدبري وتعلم مهارة الارسال لدى طلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة واسط. مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة, 1(5), 261–276. https://doi.org/10.62540/mjss.Conf2024.05.16