The effect of educational planned exercises on learning some attacking skills in Volleyball for the players of the Diyala University team
Main Article Content
Abstract
This research aimed at designing educational planned exercises to develop certain attacking skills in volleyball and to determine the effectiveness of these exercises in improving the attacking skills of female volleyball players, The researcher employed the experimental method with a single experimental group, as it is the most appropriate approach to address the research problem. The research population was intentionally selected and consisted of 12 female volleyball players from the College of Physical Education and Sports Sciences at University of Diyala for the academic year 2023/2024, representing 100% of the population. The results revealed a significant improvement in the performance of attacking skills—spiking, attacking passing, and attacking coverage—after applying the educational planned exercises. This confirms their effectiveness in enhancing both the technical and tactical performance of the players. Additionally, the planned exercises facilitated the integration of individual skills within a team context, which improved the players’ ability to make accurate decisions during complex attacking situations. Recommendations:The researcher recommends incorporating educational planned exercises into standard training programs aimed at developing attacking volleyball skills, particularly for university-level players and those at intermediate skill levels.
Furthermore, it is suggested to design diverse instructional units that simulate real-game scenarios, focusing on quick decision-making and team interaction during attacking plays. Special attention should also be given to teaching attacking coverage alongside developing passing and spiking skills to ensure an effective attacking integration and improve the team’s overall performance
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
• ظافر هاشم اسماعيل ، الاسلوب التدريسي المتداخل وتأثيره في التعلم والتطور من خلال الخيارات التنظيمية المكانية لبيئة تعليم التنس ، اطروحة دكتوراه ، كلية التربية الرياضية ، جامعة بغداد ، 2000 .
• لؤي غانم الصميدعي (وآخرون) ؛ الاحصاء والاختبار في المجال الرياضي . ط1: (اربيل ، 2010).
• محمد صبحي حسانين، حمدي عبد المنعم؛ الاسس العلمية للكرة الطائرة وطرق القياس، بدني، مهاري، معرفي، نفسي، تحليلي: ( القاهرة، مركز الكتاب للنشر، 1997).
• ريسان خريبط مجيد، موسوعة القياسات والاختبارات في التربية البدنية والرياضية، ط1، (وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة البصرة،1989)ص149.
• نوري ابراهيم الشوك ورافع صالح الكبيسي، دليل الابحاث لكتابة البحث في التربية الرياضية ، (بغداد، مطبعة دار الشهد، سنة:2004)ص23.
• احمد خالد عواد ,عثمان ادهام علي ,جاسم نافع حمادي. (2024). فاعلية استراتيجية التمثيل المعرفي بتنمية الصمود النفسي وتعلم مهارتي المناولة والطبطبة بكرة السلة للطلاب. مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة, 1(5), 10–27. https://doi.org/10.62540/mjss.Conf2024.05.199
• Mahmoud Saeed Latif. (2024). تأثير اسلوب التعلم المقلوب بمنصة (Edmodo) في تعلم مهارتي حائط الصد والدفاع عن الملعب بالكرة الطائرة للطلاب. مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة, 3(3), 220–232. https://doi.org/10.62540/mjss.2021.03.03.23
• احمد جمال الفهداوي، حنين ميسم السعد، مصطفى وليد الفهداوي. (2024). إثر استراتيحية الاستقصاء التعاوني الموجه في التفكير التدبري وتعلم مهارة الارسال لدى طلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة واسط. مجلة المستنصرية لعلوم الرياضة, 1(5), 261–276. https://doi.org/10.62540/mjss.Conf2024.05.16
• Numan, F. Y., & Abdulridtha, S. S. (2021). The Effect of Special Exercises Using Weights to Develop Some Physiological Variables and the Explosive Power of the Arms and the Accuracy of the Performance of the Skill of Crushing Hitting for Al-Muqdadiya Volleyball Club Players. journal mustansiriyah of sports science, 3(4).
• Madill A. R. Motor learning, concepts and application, Boston, Mcgraw. Hill, Fifth edition, 1998, p. 243.