Constructing a scale of aggressive behavior among wrestling practitioners

Main Article Content

Abdalaziz Mahmoud Younis Al-Aqidi
Stevan Jajju Marzeena Karash

Abstract

The research aims to:


- Develop a scale for aggressive behavior among wrestling practitioners.


- Determine the level of aggressive behavior among wrestling practitioners.


The researchers used the descriptive approach with the survey method for its suitability and the nature of the research. The research community included third-year students practicing wrestling in the faculties of physical education and sports sciences at the universities of (Mosul, Hamdaniya, and Al-Nour), with a total of (177) practicing students.


The research sample was determined by the comprehensive enumeration method on (153) practicing students, representing (86.44%) of the original research community after excluding absent students and the questionnaires that were not fully answered. The exploratory experiment sample consisted of (10) practicing students, while the construction sample consisted of (100) practicing students. The stability sample consisted of (30) practicing students. As for the application sample, a questionnaire of (60) practicing students was drawn randomly from the basic research sample to calculate the levels of aggressive behavior. The research tool was the aggressive behavior scale. In order to reach the results, the researchers used the statistical package (Excel, SPSS).


 The researchers concluded:



  1. 1. The aggressive behavior scale developed by the researchers is effective in wrestling practitioners.

  2. 2. The development of standardized levels to determine the levels of aggressive behavior among wrestlers.

  3. Wrestlers exhibit an average level of aggressive behavior.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
عبدالعزيز محمود يونس العكَيدي, & ستيفان ججو مارزينا كرش. (2025). Constructing a scale of aggressive behavior among wrestling practitioners. Mustansiriyah Journal of Sports Science, 7(3), 39–53. https://doi.org/10.62540/mjss.2025.3.7.4
Section
Articles

References

"الصالح، تهاني محمد عبدالقادر (2012): درجة مظاهر وأسباب السلوك العدواني لدى طلبة المرحلة الأساسية في المدارس الحكومية في محافظات شمال الضفة الغربية وطرق علاجها من وجهة نظر المعلمين، رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين".

"بلوم، بنيامين وآخرون (1983): تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني، ترجمة: محمد أمين المفتي وآخرون، دار مكاروهيل، القاهرة، مصر".

"خزعل، حازم جاسم (2021): تأثير ممارسة النشاط الرياضي على خفض السلوك العدواني لدى التلاميذ من ذوي الاحتياجات الخاصة، مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية، المجلد29، العدد3".

"صبحي، محمد (2004): القياس والتقويم في التربية البدنية والرياضة، ط6، دار الـفكر العـربي للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر".

"محمد، أميرة عبدالحافظ (2015): الخصائص السيكومترية لمقياس السلوك العدواني لدى طلاب المرحلة الإعدادية، مجلة الارشاد النفسي، مصر، العدد 41".

"هاشم، علي حسين (2017): بنـاء وتقنين المقاييس النفسية، دار الكتب والوثائق، بغداد".

جاسم، عبدالسلام جودت (1989): اثر العقوبة في احداث السلوك العدواني وعلاقة ذلك ببعض أساليب المعاملة الوالدية، رسالة ماجستير، كلية الآداب، الجامعة المستنصرية، العراق.

الدسوقي، ممدوح محمد (2012): دور خدمة الفرد في تخفيف معدلات السلوك العدواني، ط1، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية، مصر.

الزغلول، عماد عبدالرحيم (2006): الاضطرابات الانفعالية والسلوكية لدى الأطفال، ط1، دار الشروق، عمان، الأردن.

الشمري، أسيل عبدالكريم(2009): قياس السلوك العدواني لدى الأطفال وعلاقته ببعض المتغيرات، مجلة كلية التربية، المجلد1، العدد5.

ماضي، أنجيلا (2022): الفروق في مستوى سمة العدوانية لدى لاعبي منتخب سورية في المصارعة والملاكمة، مجلة ارض الشام، المجلد 1، العدد1.

مرسي، كمال إبراهيم (1985): سيكولوجية العدوان، مجلة العلوم الاجتماعية، جامعة الكويت، المجلد 15، العدد4.

وجدان، فضل (2023): فاعلية برنامج قائم على أسلوب التعزيز في خفض السلوك العدواني لدى أطفال القسم التحضيري، رسالة ماجستير، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم علم النفس وعلوم التربية، جامعة قاصدي مرباح-ورقلة-، الجزائر.

ياغي، ايمان عبدالمطلب والمحامدي، صفاء معيلي (2022): الرضا عن جودة الحياة الجامعية في ضوء الاتصال الأكاديمي في جامعة الملك عبدالعزيز، المجلة العربية للنشر العلمي، العدد (40)، شباط.

Ebel, Robert, Frisbile, David, A. (2009): Essentials of educational measurement 5thed, PHI Learning private limited, New Delhi.